Připravené prostředí

Montessori třídy tvoří výškově přizpůsobené prostředí pro děti ve věku tři až šest let. Police, ve kterých jsou uloženy aktivity pro děti, jsou otevřené, volně přístupné a výškově dostupné. Součástí je také kuchyňka přizpůsobená výšce dětí. Dále pak rozdělení do jednotlivých oblastí, které reagují na potřeby a senzitivní vývojové fáze dětí. „Tak jsme se přesvědčili, že vzdělávání není něco, co dělá učitel, ale že je to přirozený proces, který probíhá samovolně v každé bytosti. Jeho podstatou není naslouchání slovům, ale praktická zkušenost, kterou jedinec získává při aktivním působení na své okolí. Úkolem učitele tedy není mluvit, nýbrž promyslet a připravit takový sled motivačních prvků, které by děti vedl ke spontánnímu vstřebávání vědomostí a osvojování dovedností ve speciálním, pro ně připraveném prostředí.“ (Maria Montessori: Absorbující mysl, Úloha dítěte při nápravě společnosti, str.13)