Základní škola
2. stupeň
Adolescentní věk je kritickým obdobím vývoje člověka. Pro děti ve věku 12 až 18 let Maria Montessori zamýšlela speciální prostředí - model školy zkušeností se základy společenského života, kde se práce snoubí s akademický studiem. Nazvala toto prostředí Centrum studia a práce.
Dospívající procházejí během těchto let velmi náročnými a citlivými obdobími. Na konci tohoto vývojového období se nacházejí ve zvláštní životní etapě, na prahu dospělosti, proto by prostředí mělo odrážet všechny aspekty života dospělých a poskytovat příležitosti nejen k realizaci akademických zájmů, ale také k účasti na skutečné praktické práci dospělých v sociálním prostředí co nejbližším reálné společnosti. Prostřednictvím zkušeností s každodenním životem a jeho povinnostmi si dospívající procvičí, co je třeba k tomu, aby se stali přínosnými členy širší společnosti.
Součástí této zkušenosti je i zasvěcení do ekonomiky a pochopení jejího významu pro každodenní život. Dalším důležitým aspektem životního prostředí adolescentů je to, že by dospívající měli být v úzkém kontaktu s přírodou, jednak pro mentální i fyzický odpočinek rychle se vyvíjejících mladých těl a také aby si vštípili uznání a pochopení odpovědnosti za planetu, na níž žijeme a jejíž jsme součástí.
Škola pro dospívající je určena mladým lidem ve věku od 12 do 18 let. Někdy jsou mladí lidé rozděleni do dvou skupin od 12 do 15 let a od 15 do 18 let a někdy se všech šest ročníků stýká v jednom prostředí, v závislosti na velikosti školy.
Vzdělávání v naší škole zatím končí v 9. ročníku.
Jak to u nás vypadá?
Jaké prostředí využíváme?
Studovna
Slouží akademickému studiu a teoretickým lekcím.
Stánek
Děti si vyzkoušejí různé pracovní role, týmovou práci, zodpovědnost, vymýšlení
a vytváření produktů, vedení účetnictví nebo komunikaci se zákazníky.
Lesní škola Hradisko
Je součástí prostředí pro terénní výuku, práci adolescentů a pro badatelsky orientované projekty.
Na Hradisku je mnoho příležitostí pro skutečnou práci adolescentů. Pracují se dřevem, na farmě,
chovají slepice, pěstují rostliny na záhonech. Učí se chovat včely.
Co dalšího u nás děti zažijí?
Sporty, výpravy za poznáním, exkurze, ateliér, organizování komunitních akcí, divadlo, hudba, workshopy
Kdo s dětmi pracuje?
Mgr. Renáta Špalková
vedoucí týmu 2. stupně,
pedagožka, matematiky, fyziky,
geografie
Mgr. Zuzana Strachoňová
pedagožka pracovních projektů,
mravní výchovy
Mgr. Ada Ioana Barbu
anglicky mluvící pedagožka,
pedagožka španělského jazyka
Ing. Květoslav Hönig
pedagog českého jazyka, historie,
biologie, chemie
Bc. Veronika Zapletalová
pedagožka IT
Jana Krupová
pedagožka anglického jazyka
MSc. Thomas Alzo
anglicky mluvící pedagog,
pedagog TV
Mgr. Monika Blechová
pedagožka francouzského jazyka,
pedagožka TV